Sunday, July 12, 2015

Review Buku : Tora Datang Lagi

Menyelak sehelai-sehelai buku ni cukup menggamit nostalgia. Betapa aku teringat pada memori zaman sekolah rendah nun jauh di Selayang Baru sana. Betapa aku merindui suasana itu dan betapa aku kesal aku terputus sahabat dengan mereka kerana faktor pindah sekolah dan faktor telipon bimbit masih belum wujud masa itu.

Segala yang dituliskan begitu relevan, begitu tepat. Jenama water colour apa kita guna masa sekolah dulu, permainan apa kita main waktu rehat, apa kita buat dalam kelas masa cikgu takda. dan pelbagai aktiviti luar sekolah. main bola kampung, mandi sungai dan macam-macam lagi lah.

Seperti yang tertulis pada kulit buku ini, ianya sebuah "Kitab Pengetahuan Kanak-Kanak 90an". Kitab kerana ia mempunyai ilmu di dalamnya. Ilmu yang tak mampu dimiliki dan seolah-seolah mitos sahaja untuk budak-budak zaman sekarang. Mana mampu mereka ada memori bergayut di telefon awam, memori main game kacang 10sen, mahupun memori pakai minyak rambut tencho atau pokken.

memori yang disusun lengkap dengan ilustrasi


Membaca buku ini buat kita tertanya-tanya memori jenis macamanakah yang akan diingati oleh generasi muda ketika ini. Kerana mereka tidak sama macam kita budak 90an, kita terdedah pada perubahan zaman yang maha hebat. Betapa pada usia 7 tahun kita masih menonton tv bongkah yang rangka luarnya diperbuat daripada kayu, main brick game yang takde gambar dalam gelap dan hari ini, budak yang sama sedang mengumpul duit membeli 3d tv dan ps4. Betapa beruntungnya budak 90an, masih merasa main tali air macam mak bapak kita masa mereka kecik-kecik dulu, tapi budak sekarang, kesian.

Secara positifnya buku ini sangat detail, sangat nostalgic, informatif dan sesuatu yang boleh dijadikan rujukan bila anak-anak kita tanya macamana childhood kita suatu hari nanti.

Kekurangannya pula, buku ini agak age dan gender spesific. Seseorang yang tidak lahir pada rangka masa ini mungkin akan kekok takkala membaca isi kandungannya dan lagi satu ianya memori budak lelaki, Ya ia memori budak lelaki, budak pempuan 90an yang baca buku ni mesti sakit hati sebab penulis kata budak-budak pempuan mengada-ngada, suka tulis buku biodata jiwang-jiwang, dan suka main anak patung kain yang membosankan. kahkahkah.




No comments:

Post a Comment